Nyt fra sognepræsten

2016 er blevet til 2017, og et nyt år er begyndt. Det nye kirkeår begyndte allerede ved første søndag i advent, så på den måde kan man sige, at kirken er lidt foran på det  område. Det hører vel efterhånden til sjældenhederne, at kirken skyldes for at være foran.

Det sker i hvert fald af og til, at kirken skyldes for at være kedelig og gammeldags, og måske endda lidt ude af trit med virkeligheden. Indrømmet, ikke alting i kirken går hurtigt, ikke alting er lige  moderne. Selve kirkebygningen på Poulskervej 13 er godt 800 år gammel, mens kirkens grundvold er endnu ældre.

I  det lys kan man vel hævde, at Sct . Povls kirke er en meget moderne kirke med bjergvarme, og inden længe også med projektor og PowerPoint. Det er også sket i ny og næ, at orglet er blevet afløst af klaver og andre instrumenter, at salmebogen er blevet afløst af nye sange og melodier. En ting er dog det ydre som bygninger, musikgenre og instrumenter, noget andet er udgangspunktet eller grundvolden.

Udgangspunktet lader ikke noget om bygningen er 800 eller 8 år gammel, om instrumentet er orgel eller klaver, fordi udgangspunktet for kirken er Guds evige eksistens formidlet til os i bibelen. Udgangspunktet for kirken er Guds ord - det ord, der taler til mennesker - også til mennesker anno 2017. Det gør det, fordi vi i mødet med Guds ord opdager, hvem Gud er, og hvem vi egentlig er. Det farlige spørgsmål er blot, om vi tør? Tør vi skrælle alle moderne lag af, alle indvendingerne, undskyldningerne og forklaringerne? Tør du og jeg få afsløret, at vi egentlig nemt kan leve ude af trit med virkeligheden, med Guds virkelighed?

Det kan lyde meget alvorligt, hvilket det egentlig også er, men samtidig er det også i mødet med Guds ord, friheden og freden findes. Frihed til at leve som den, vi er, på trods af det, vi er. Muligheden for at leve med Guds fred, i stedet for fred fra Gud.

Og Guds fred, som overgår al forstand, skal bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Fil. 4,7

                                                                                          HVBJ